2021: corona en verhuizing

2021 staat voor Bibliotheek Montferland in het teken van de coronacrisis én de verhuizing van Bibliotheek Didam naar een nieuwe locatie.

Het jaar 2021 is het tweede jaar van de coronacrisis. Het grootste deel van het jaar golden daardoor beperkende maatregelen. Bibliotheek Montferland is in 2021 door de coronamaatregelen 19 weken achtereen gesloten. Hierin komt verandering door het besluit van de Rijksoverheid om bibliotheken aan te merken als essentiële dienstverleners.

Een belangrijke reden voor dit besluit is dat bijna alle Nederlandse bibliotheken een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) hebben. Bij dit informatiepunt kan iedereen terecht die hulp nodig heeft met vragen rondom de digitale overheid. In 2021 zijn dit bijvoorbeeld vragen over de coronacheck-app. Het IDO heeft in 2021 hierdoor meteen haar waarde bewezen.

Veel tijd, aandacht en geld gaat in 2021 naar de realisatie van de nieuwe locatie voor Bibliotheek Didam. Dit is een complex proces waar met alle betrokken partijen hard aan is gewerkt. Begin 2022 verhuist de bibliotheek van Schoolstraat 22 naar Waverlo 1. De verbouwde plint van Waverlo waar meerdere partijen hun plek hebben, ziet er schitterend uit.

De coronamaatregelen en de verhuizing naar Waverlo hebben een impact op medewerkers én op bezoekers van de bibliotheek. Het team zorgde voor een extra service met de AfhaalBieb en creatieve oplossingen voor de (onderwijs)programma's. Vrijwilligers zetten zich - ook tijdens de sluiting door de coronamaatrgelen - in voor individuele taalhulp en hulp bij digitale vragen. In 2021 is er bovendien voor de 5e keer een Zomerschool in de bibliotheek!

Een speciaal woord van dank daarom voor het gehele team en alle vrijwilligers van Bibliotheek Montferland.

Eric van der Wal - directeur/bestuurder Bibliotheek Montferland